Creative Commons License
All illustrations are protected by copyright and may not be used or reproduced in any form without my permission. Thank you!

Saturday, March 5, 2011

Dolly Cik Bibiran

Beliau wanita Sabahan. Gayanya haruslah anggun dan penuh pesona. Dengan solekan nipis dolly ini kan tampak manis. Wan ingat lagi pertama kali meneliti spek untuk melukis dolly Cik Bibiran. Wan fikir... "Ini susah..." Sebab Wan tak pernah lagi melukis costume vector gadis Sabahan. Tentunya Wan perlu lakukan sedikit kajian. Bermulalah kerja-kerja mengGoogle dan sebagainya.

Kebaikan dari jenis lukisan yang tidak pernah dihasilkan. Secara tak langsung Wan mengasah idea dan persembahan baru dalam lukisan vector. Benar ia lebih sukar. Nak-nak Wan hadapi masalah ketika komputer rosak. Dan ini adalah lukisan kedua Cik Bibiran, kerana lukisan pertama ikut terkubur dalam hardisk lama. 

Dengan rujukan dari gambar kaum Kadazan, Wan cuba membentuk imej gadis ini sebaiknya. Sedikit aksesori tambahan seperti bunga raya lambang negara Malaysia sebagai objek simbolik. Serta gelang manik yang sangat popular di Sabah. Tidak dilupa selendang berkait yang menjadi elemen fesyen kaum Sabah. 

Hasilnya motif mudah seorang gadis Sahaban. Perkenalkan pada kalian... Cik Bibiran.

1 comments:

nba-Nur on March 5, 2011 at 1:24 PM said...

Cantiknya..

Wansteddy Studio